Google sender digital skat videre til annoncørerne

Google meddelte i går, at de pr. 1. maj 2021 hæver prisen på digital annoncering i Frankrig og Spanien med 2%. Det er i tråd med lignende beslutninger fra sidste år, hvor firmaet lagde ekstra gebyrer på digital annoncering vist i Storbritannien, Østrig og Tyrkiet for at dække ekstra lovgivningsmæssige omkostninger som følge af indførelsen af ​​nationale skatter på digitale tjenester.

I de senere år har lovgivere overalt i fremsat forslag om nationale skatter på digitale tjenester i form af fx en afgift på omsætningen ved salg af visse digitale aktiviteter som eksempelvis online reklameplads. Samtidig er der for tiden internationale forhandlinger på OECD-niveau med det formål at finde en global løsning på digitale beskatningsspørgsmål.

Danske Annoncører og Markedsførere støtter herhjemme og gennem World Federation of Advertisers politikernes mål om fair beskatning af den digitale økonomi Vi mener, at alle digitale spillere skal betale deres rimelige andel af skat. Men især individuelle og nationale digitale skatter, som ofte er målrettet de dominerende onlineplatforme, vil i praksis sandsynligvis blot blive videresendt til platformens kunder, hvilket blot vil resultere i en øget omkostning for annoncørernes markedsføring, sådan som det nu er tilfældet i Frankrig og Spanien.

Virkeligheden på det digitale reklamemarked betyder, at annoncører bliver tvunget til at betale mere for de samme reklametjenester og medier på et tidspunkt, hvor markedsføringsbudgetterne er faldende, og virksomheder allerede lider i kølvandet af COVID-19-pandemien.

Nationale annoncørforeninger i Spanien, Storbritannien og Østrig havde advaret beslutningstagere på deres relevante markeder om, at indførelsen af ​​ensidige skatter på digitale tjenester sandsynligvis vil blive videregivet til annoncører.

På globalt plan udgør investeringerne i digital reklame nu mere end 298 milliarder dollars om året. Det er med til at understøtte den globale økonomi, de globale online økosystemer og det finansierer oprettelsen og distributionen af indhold og tjenester online. Individuelle nationale skatter på digitale tjenester, der blot bliver overført til annoncørerne, risikerer derfor at undergrave onlinemarkedsføringens væsentlige bidrag til den globale økonomi, hvilket er kritisk i en verden, der skal rejse sig efter COVID-19.

Derfor mener Danske Annoncører og Markedsførere, at en global tilgang til digitale beskatningsspørgsmål skal aftales på OECD-niveau. Det skal sikre, at skatterne baseret på indtægter fra digital annoncering ikke blot bliver videresendt til annoncørerne. Vi mener, at det er den eneste både effektive og bæredygtige vej fremad.

Vi presser på for en OECD-løsning i nært samarbejde med World Federation of Advertisers og vores søsterorganisationer rundt omkring i verden.

Vil du vide mere?

Kontakt Holger Wilcks på mail til holger@daom.dk eller ring 2265 0947.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *