Vores fokus er at hjælpe vores medlemmer

DAOM skal skabe vækst for os selv og værdi for alle vores medlemmer, som alle arbejder med markedsføring, uanset om du er projektleder, some-manager, web-manager, brand-manager, kampagne-specialist eller noget helt andet.

Vi fokuserer derfor på de 3 områder, hvor vi kan tilbyde noget helt unikt

Faglige netværksgrupper

Vores netværk fokuserer som de eneste på marketing, og tilbydes KUN til medlemmer. Du er hermed garanteret et fortroligt og lidt nørdet rum, hvor du mødes med fagkolleger

  • Vi samler netværks-grupperne efter din interesse, rolle og faglighed. Ingen sælgere eller rådgivere – kun DAOM-medlemmer
  • Du er specialist indenfor feks. SEO, SEM, SoMe, CRM/Marketing Automation, UX, Design, Content/ Nyhedsbreve eller du er CMO, Brand manager, Campaign Manager eller lign
  • Vi afholder 2 årlige netværksdage, Århus & København, hvor alle netværk bliver inviteret til en fagligt spændende dag med oplæg og hyggelig, faglig samvær.
  • Grupperne har maks 18 deltagere, og medlems-skabet er til virksomheden, og kan overdrages til nye medarbejdere
  • ­DAOM udvikler indhold; inkl. 1-2 eksterne indlæg på møderne, og via erfa-besøg hos medlemmer
  • Vi arrangerer besøg i andre virksomheder, teknologi-leverandører, netværks-frokoster, & – middage

Mangler du et fagligt netværk?

Unik viden & værktøjer

Som eneste interesse-organisation med fokus på markedsføring i virksomheder, vil vi give vores medlemmer adgang til:

  • Værktøj, guides og konkrete redskaber at blive en bedre markedsfører
  • analyser, benchmarks,  whitepapers og adgang til viden, der giver dig bedre beslutnings-kompetence. Disse bliver ofte kædet sammen med DAOM-events
  • Et bibliotek af best-practice-dokumenter og standardkontrakter, aftaler mm

Alt er kurateret og udviklet af fagfolk, så der er garanti for kvaliteten.

Igennem vores medlemsskab af Dansk Erhverv, er der også adgang til en lang række kurser, undervisning. Se de aktuelle tilbud her: https://www.danskerhverv.dk/kurser-og-events

Vi samarbejder vi med vores søster-organisationer i Norge, Sverige og Finland, og deler viden og værktøjer, ligesom vi igennem IAB, ISBA og WFA har adgang til international videsn-ressourcer.

Skal du bruge mere viden?

Strategisk sparring

I al markedsføring er der dele, som kan effektiviseres, så du bliver en bedre markedsfører, og får anerkendelse af chef, kolleger og medarbejdere. Spørgsmålet er hvilke indsatser, der giver mest mening for netop din markedsføring, feks:

  • Er samarbejdet med bureaet i krise? Hvordan briefer jeg mit bureau?
  • Hvor er det største vækstpotentiale i din markedsføring – er det feks effekten i medieindkøbet? Din 1. parts-data-strategi?
  • Er du er i tvivl om du bruger det rette bureau? skal du skifte? hvordan laver jeg et godt pitch?
  • Skal du ansætte eller afskedige, skal udvide eller spare? ændre på organiseringen?
  • Hvordan skal jeg konkret udvikle min medie-sammensætning eller kampagne?
  • Du har etiske problemstillinger, feks omkring dit brand og grøn markedsføring mm

Vi stiller op fra bestyrelsen, direktøren og de eksperter vi har et samarbejde med. Skriv til os, og vi finder en løsning, som kan være alt fra 1 times teams-møde, en række samtaler eller en fordybelse med en specialist.

Har du en marketing udfordring vi kan hjælpe med?

Alle fortjener et godt fagligt netværk, de bedste værktøjer - og adgang til viden og sparring

Marketingfeltet forandrer sig med hastige skridt – derfor tilbyder vi et skræddersyet netværk, der giver dig en unik mulighed for at være på forkant med udviklingen, og kan

  • udvikle dig fagligt og lidt nørdet med andre specialister, med spændende møder hos virksomheder
  • betro sig til andre, spørge både klogt og dumt, og få og give hjælp
  • indgå i en fortrolig dialog, hvor vi sammen udforsker en ny teknologi, et nyt emne, trend mm

I netværket får alle nye ”faglige kolleger”, som man kan sparre med, læne sig op ad, og som tør udfordre og udvikle en til at blive bedre.

Den faglige udvikling er et strategisk indsats

Fra at være en kreativ, producerende og kommunikerende afdeling, forventes det nu også, at marketingafdelingen i højere grad kan påtage sig rollen som indsigtsekspert og “performance optimizer”, der kan agere et holistisk og innovativt forbindelsesled i fremtidens organisationer. Og med et øget ansvar for at drive projekter på tværs – samtidig med at især de digitale værktøjer og platforme kræver øget specialistviden.
Derfor er det også vigtigt, at du som marketingprofil i virksomheden har den rette viden og den optimale indsigt tilgængelig, som gør dig rustet til både at rådgive ledelsen om markedets kontinuerlige udvikling samt sørge for, at alle dele af virksomheden har kunderne i fokus.

I netværksgrupperne tilbydes også at mødes på tværs på “Netværksdage”, hvor fokus kunne være:

  • Bureau samarbejde. Inkl. pitch-guide, best-practice, jura, fælles-aftaler, guides, værktøjer, support, ”vælge det rette bureau-tool”
  • New Media: SoMe-content strategy and development, web 3.0, Metaverses, AI, augmented reality etc.
  • Transparens & effekt; medie-indkøbet, effekter, bureau-indtægter, kontrol, Danske Mediers andel
  • Brands & etik: Brand Mgt. -dilemmaer; feks på Klima & Bæredygtighed (GreenWashing), Data-etik, ligestilling, Woke mm
  • Data & MarTech; Data & Digital Performance; systemer, styring, effekt. Feks erfamøder indenfor systemer, som feks Adobe, Salesforce, Agilic, Bloomreach, Sitecore eller lign

Har du brug for juridisk hjælp?

Vi har i foreningen adgang til landets førende marketing–jurister, og medlemmer kan benytte sig af denne service til marketing-spørgsmål for virksomheden. Både via Dansk Erhverv, som bla tilbyder en række webinarer og medlems-møder om eks. GDPR, samtykke,  markedsførings-ret, grundkurser mm.
Se mere her

For konkrete sager, tvivl-spørgsmål og spørgsmål har vi en særskilt aftale med “Markedsførings-juristerne” hos LIGA Advokater; Jane Frederikke Land & Ulrikka Folkmann Schjerbeck. Jane er medlem af Højesteretsskranken og bestyrelsen for Dansk Forening for Markedsføringsret.

Skriv til Thomas Kragh på thomas@daom.dk hvis du har behov for juridisk hjælp

Din politiske interessevaretagelse

Vi er medlem af Dansk Erhverv, og koordinerer vores politiske indsats herigennem, ligesom vi har en fast dialog med andre interesse-organisationer som KreaKom og Danske Medier.

Vi vil derfor i 2023 især fokusere på tre områder:

Effekt & gennemskuelighed

Samarbejdet med bureauer skal være bedre. Det skal være nemt at gennemskue hvilken effekt man få ud af sine medie-indkøb, medie-produktioner eller kampagne-budgetter.

Desuden er det en udfordring når de store tech-platforme øger sin indflydelse, og samtidig giver mindre indsigt i effekten for danske markedsførere.

DAOM arbejder for at få mere effekt, kontrol og gennemsigtighed.

Grøn markedsføring

Flere politiske indgreb indenfor grøn
markedsføring er under udforming, og det er svært som markedsfører at kende rammer og lovgivning. Vi vil undgå fejl. indgreb og domme ved at samle erhvervslivet og aftale fælles standarder og selvregulering af den grønne markedsføring her i
landet.

Vi vil arbejde for en tydelig og brugbar lovgivning, samt at dele viden og erfaringer indefor klima- & bæredygtig markedsføring & kommunikation

 

Ansvarlige, stærke medier

Danske annoncører har brug for stærke, danske, ansvarlige og frie medier. Vi vil derfor arbejde tæt sammen med Danske Medier om at få politisk opmærksomhed på at annonceindtægterne til danske medier medier mindskes.

Sammen med vores kolleger i Norge,
Sverige og Finland lancerer vi et initiativ, der skal stille krav til især de digitale
medier, som vi som annoncører er med til at finansiere.