Grøn markedsføring

Klare regler, for at støtte et bedre klima

Fra politisk side har man stillet sigtekornet ind på erhvervslivets grønne markedsføring. Argumentet er endnu engang det samme, som er blevet hørt i forbindelse med markedsføringsforbuddet for den finansielle sektor og de mulige markedsføringsforbud i forbindelse med et kommende indgreb i spilbranchen: Der er for meget forkert grøn markedsføring – synes politikerne. Udfordringen er nu desværre at flere virksomheder holder igen med at kommunikere de tiltag de allerede har igangsat.

Dansk Annoncørforening ønsker bedre muligheder og færre begrænsninger for den grønne markedsføring, og ser den som et sundt udtryk for, at flere og flere virksomheder tager deres ansvar for miljøet alvorligt. Investerer man millioner i kampen for et bedre klima og en bæredygtig verden, skal man naturligvis også have lov til at fortælle den gode historie til det samfund, man bidrager til. Uanset hvor mange andre, der også gør det. Dette vil øge samfundets omstilling til en mere bæredygtig verden.

Vi vil derfor samle dagsordenssættende danske virksomheder med en skarp klimaprofil og indgå i en dialog med Forbrugerombudsmanden og relevante klima- og forbrugerorganisationer for at aftale en fælles branchestandard for grøn markedsføring og miljømærkning. Den standard skal danne grundlag for erhvervslivets selvregulering i et forpligtende samarbejde med de statslige tilsynsmyndigheder.

Link til forbrugerombudsmandens guide:

Skal du igang?

Skal vi hjælpe jer igang med en kick-off workshop. Vi tager udgangspunkt i WFA’s tool: GARM Sustainability Quick Action Guide

Vi gennemfører i samme omgang en en behovs-analyse hos ledende virksomheder/medlemmer, og afklarer behovet for yderligere hjælp, overblik og konkrete værktøjer.

Kontakt os gerne for at høre mere

 
Vi deltager desuden i “Carbon Footprint Initiative”

I august 2023 lancerede en samlet dansk medie- og bureaubranche en hensigtserklæring på baggrund af et samarbejde om at bidrage til bedre og mere gennemskuelig indsigt i annoncemarkedets klimaaftryk. Målet for samarbejdet bygger på en overordnet ambition om at sætte skub i den grønne omstilling og øge fokus på og adgangen til data om CO2-aftryk.

Læs mere her: https://carbonfootprintinitiative.dk/

Vil i med?

Thomas Kragh,

CEO/Direktør

+45 5139 3347
thomas@danskannoncørforening.dk