Vi vil foregribe et politisk indgreb

Fra politisk side har man stillet sigtekornet ind på erhvervslivets grønne markedsføring. Argumentet er endnu engang det samme, som er blevet hørt i forbindelse med markedsføringsforbuddet for den finansielle sektor og de mulige markedsføringsforbud i forbindelse med et kommende indgreb i spilbranchen: Der er for meget grøn markedsføring – synes politikerne.

DAOM hilser den grønne markedsføring velkommen og ser den som et sundt udtryk for, at flere og flere virksomheder tager deres ansvar for miljøet alvorligt. Investerer man millioner i kampen for et bedre klima og en bæredygtig verden, skal man naturligvis også have lov til at fortælle den gode historie til det samfund, man bidrager til. Uanset hvor mange andre, der også gør det.

Men belært at især det manglende hensyn til erhvervslivet, som markedsføringsforbuddet for den finansielle sektor er udtryk for, mener vi, at danske virksomheder er bedst tjent med at forebygge et politisk indgreb.

Vi vil derfor samle dagsordenssættende danske virksomheder med en skarp klimaprofil og indgå i en dialog med Forbrugerombudsmanden og relevante klima- og forbrugerorganisationer for at aftale en fælles branchestandard for grøn markedsføring og miljømærkning. Den standard skal danne grundlag for erhvervslivets selvregulering i et forpligtende samarbejde med de statslige tilsynsmyndigheder.