Jagten på de forsvundne 15 % er gået ind

Sidste år udgav den engelske annoncørforening, ISBA, sammen med PwC rapporten, ISBA Programmatic Supply Chain Transparency Study, som på baggrund af 290 dybdegående analyser af den programmatiske forsyningskæde hos 50 virksomheder blandt andet viste, at 15 % af det digitale mediespend ikke kan tilskrives kendte kilder. Det er penge, der forsvinder ud af systemet uden, at modtageren kan identificeres.

Nu lancerer den amerikanske annoncørforening, ANA, et nyt studie, som skal grave dybere ned i det programmatiske økosystem og blandt andet kaste lys over det store mørketal. Formålet er at forbedre gennemsigtbarheden og dermed også effektiviteten af de automatiserede mediekøb.

Det vil med stor sandsynlighed også kunne mærkes hos danske annoncører. Sidst ANA lavede en sådan undersøgelse var tilbage i 2016, og den var i høj grad med til at kickstarte medietransparensdebatten globalt og sætte fokus på blandt andet mediebureauernes mindre synlige indtægtskilder. Som en direkte følge af det blev mange mediebureaukontrakter genforhandlet med krav om øget indsigt i data- og pengestrømme, og vi har set nye bureauer skyde op, som bygger deres forretning på åbenhed og gennemsigtbarhed.

ISBA og ANA er sammen med DAOM medlem af World Federation of Advertisers, en global sammenslutning af annoncørforeninger, der deler viden og værktøjer. Vi vil derfor løbende kunne opdatere vores medlemmer, efterhånden som arbejdet med studiet skrider frem.

Vil du vide mere?

Kontakt Holger Wilcks, direktør for DAOM pr. mail til holger@daom.dk eller ring 2265 0947.